Nasze podejście: rzetelnie, bez ideologii, z planem
Pracujemy w duchu „sens, bezpieczeństwo, neuroregulacja, relacja”. W praktyce oznacza to: jasny wywiad i screening, indywidualną mapę leczenia oraz konkretne narzędzia DBT/CBT/ACT i logoterapię – bez wciskania w sztywne schematy. Stawiamy na DBT jako bazę do pracy z impulsywnością i regulacją emocji, uzupełniając o ACT/CBT i pracę nad wartościami.
Co to jest ADHD – fakty, nie mity
ADHD to zaburzenie neurorozwojowe. Szacunki populacyjne mówią o ~5–7% młodzieży i ~2,5–6,7% dorosłych; u części osób objawy utrzymują się w dorosłości. Diagnoza jest kliniczna – opiera się na wywiadzie, kwestionariuszach i (gdy trzeba) badaniach neuropsychologicznych; obecnie nie ma wiarygodnych biomarkerów do rozpoznawania ADHD.
Uwaga na szum informacyjny: jednocześnie obserwuje się wzrost rozpoznań – część wynika ze zmiany kryteriów i większej świadomości, ale wciąż są grupy niedodiagnozowane (np. dziewczęta/kobiety). Dlatego potrzebna jest spokojna, pełna ocena – bez „gonienia mody” i bez bagatelizowania.
Jak diagnozujemy ADHD w INACZEJ – RKM (krok po kroku)
Wywiad kliniczny i analiza historii (dzieciństwo, szkoła/praca, relacje, zdrowie psychiczne i somatyczne). (Jeśli jest potrzeba i możliwość – kontakt z rodziną w celu zebrania wywiadu.)
Kwestionariusze standaryzowane oraz – w razie potrzeby – testy neuropsychologiczne.
Różnicowanie (sen, lęk/depresja, PTSD, SUD, choroby somatyczne, działania uboczne leków).
*Osoby korzystające z naszego Centrum i rozpoczynające terapię w programie ”Inaczej-31″, są pod okiem i nadzorem przez cały okres 31 dni, wypełniają wewnętrzną dokumentację dla terapeutów z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych aspektów dot. SUD i/lub ADHD.
Feedback kliniczny: omówienie profilu mocnych stron i trudności, wstępny plan działań.
Konsultacja psychiatryczna (farmakoterapia) + plan psychoedukacji i treningów umiejętności + ćwiczenia w celu obniżenia napięcia do wykonania również samodzielnie w domu.
To proces, nie jednorazowy „test”. Błysk i pośpiech zostawiamy influencerom; my zostajemy przy medycynie opartej na dowodach.
Opinia psychologiczna / dokumentacja
Przygotowujemy klarowną opinię z: opisem przebiegu diagnostyki, rozpoznaniem (lub jego brakiem), profilem funkcjonowania, rekomendacjami terapeutycznymi/organizacyjnymi (praca/szkoła) oraz planem monitoringu.
Narzędzia i zalecenia są spójne z naszym programem (dzienniki, checklisty, protokoły komunikacji z rodziną i lekarzem). Kontakty Terapeuty z Lekarzem spec. ADHD jest dla nas bardzo ważny aby całość przebiegała sprawnie i była zintegrowana.
Psychoedukacja, co wiemy na pewno:
Diagnoza kliniczna, nie biomarkerowa. Badania obrazowe są ciekawostką naukową, lecz nie służą dziś do rozpoznania.
Leczenie to miks: psychoterapia + nauka umiejętności (plan dnia, sen, impulsy, organizacja) + jeśli sytuacja wymaga leki. Skuteczność farmakoterapii bywa wysoka, ale wymaga ostrożności i monitoringu działań niepożądanych. Podstawą jest terapia i psychoedukacja pacjenta.
Niefarmakologicznie działa: DBT, trening uważności/uwagi, interwencje rodzicielskie; neurofeedback ma ograniczenia logistyczne i wymaga dalszych badań.
ADHD a uzależnienia – „podwójna układanka”
ADHD zwiększa ryzyko zaburzeń używania substancji (alkohol, nikotyna, stymulanty); w kompendium ICD-11 podajemy szacunek 1,5–3×. Dlatego u nas diagnoza ADHD jest powiązana ze screeningiem SUD i planem prewencji nawrotów (DBT, kontrakty, praca z rodziną). Leczenie ADHD może poprawiać utrzymanie w terapii SUD i zmniejszać nawroty.
Plan terapii po diagnozie – jak pracujemy
DBT jako rdzeń: regulacja emocji, tolerancja dystresu, praca z impulsem zamiast „zaciskania zębów”.
ACT/CBT/logoterapia: klarowanie wartości, mikrocele, budowanie nawyków, sens jako paliwo zmiany.
Format programu: 31 dni intensywnej pracy stacjonarnej + 18 tygodni ambulatoryjnych wdrożeń (dzienniki, karty, kontakt).
Narzędzia do domu: dziennik emocji/impulsów, checklista „czerwonych flag”, mapa nawrotu, karty pracy z bliskimi.
Wszystkie materiały takie jak planery, książkę, karty pracy, oraz wiele innych dostajesz od nas.
Farmakoterapia – bezpiecznie i sensownie
Jeśli po konsultacji psychiatrycznej wdrażamy leki, łączymy je z DBT/CBT, monitorujemy efekty i działania niepożądane (formularze, kontakt kryzysowy).
U nas farmakologia nie „zastępuje” terapii – wzmacnia ją, a niekiedy umożliwia korzystanie z niej.
Jasne i przejrzyste zasady, które dostajesz do zapoznania się i swojej informacji.
Kiedy warto rozważyć diagnostykę?
Chroniczne odkładanie i „zawieszanie” zadań, błędy z nieuwagi, chaos organizacyjny,
impulsywność i „krótkie bezpieczniki”, huśtawki emocji, trudności w relacjach,
historia uzależnień lub powracających „samoleczeń” (alkohol, nikotyna, kanabinoidy, stymulanty)
dotychczasowe życie było / jest w formie destrukcyjnej dla Ciebie lub Twoich najbliższych.
W każdym z tych scenariuszy ważne jest różnicowanie i spokojna ocena kliniczna, bo objawy ADHD mogą nakładać się na depresję, lęk, PTSD czy skutki substancji. W rozpoznaniu tego pomaga nam Twoja obecność w naszym Ośrodku – stacjonarnie.
Dlaczego INACZEJ?
Bo łączymy doświadczenie „z pola walki” z nauką i pokorą do danych. Mamy gotowe, praktyczne narzędzia, a jednocześnie nie wierzymy w cudowne metody – wierzymy w wytrwałość, sens i ludzi.
Coś czego sami jako właściciele doświadczyliśmy w swoim życiu. Teraz chcemy przekazać to pomagając innym. Choć praca i poświęcony czas należy do Ciebie.
Działaj i daj nam znak:
Szukasz rzetelnej diagnozy ADHD i planu, który naprawdę da się wdrożyć w codzienność?
Umów (darmową) konsultację w INACZEJ – RKM (Warszawa, Wilanów/Mokotów).
Razem zbudujemy prosty, działający system, zamiast kolejnej listy „dobrych rad”.
(pierwsza sesja / rozmowa z terapeutą u nas jest zawsze darmowa i niezobowiązująca) Dotyczy to zarówno samego ADHD jak i SUD.
M.P.